Neural correlates of cognitive and affective processing
Corso di Laurea in Psicologia: risorse umane, ergonomia cognitiva, neuroscienze cognitive (Laurea magistrale)
CFU: 6
SSD: M-PSI/01
Docente: Giovanni Federico
Anno Accademico 2024/2025
Versione italiana
Prerequisiti
Conoscenza avanzata dei principali modelli teorici della Psicologia Cognitiva, con particolare riferimento a: (1) Attenzione, (2) Percezione, (3) Memoria, (4) Ragionamento. Fortemente raccomandata la conoscenza di base di: (1) Elementi di Neuroscienze Cognitive, (2) Neurofisiologia, (3) Psicobiologia, (4) Tecniche di Neuroimaging. Richiesta la conoscenza dei seguenti strumenti di ricerca bibliografica (database): (1) EBSCO; (2) Google Scholar; (3) PubMed.
Obiettivi
Il corso si propone di offrire conoscenze avanzate nell’ambito delle Neuroscienze Cognitive, intercettando nei principali temi di ricerca attuali relativi allo studio dell’architettura anatomo-funzionale della mente umana le sue premesse epistemologiche. Durante il corso saranno introdotti alcuni dei più recenti sviluppi neuroscientifici relativi a funzioni e processi neurocognitivi già incontrati dagli studenti nei precedenti insegnamenti (e.g., attenzione, percezione, memoria, azione, ragionamento, etc.). Sarà inoltre dato spazio ad una serie di tematiche attuali emergenti dal dibattito neuroscientifico internazionale. Al termine del corso, gli studenti dovranno: (I) dimostrare di aver acquisito conoscenze relative ai principali meccanismi alla base delle funzioni cognitive e affettive introdotte nel corso; (II) essere in grado di integrare le conoscenze acquisite al fine di saper formulare ipotesi sul funzionamento cognitivo/affettivo a partire da dati comportamentali e/o di neuroimaging; (III) essere in grado di comunicare in modo chiaro e privo di ambiguità le conoscenze acquisite a interlocutori specialisti e non specialisti; (IV) mostrare capacità di approfondimento autonomo.
Contenuto
Advances in the cognitive neuroscience of attention and visual perception:
• Neural mechanisms of attention and perceptual selection
• Multiple pathways for visual perception
• Neurocognitive bases of object recognition
Advances in the cognitive neuroscience of memory:
• Neurocognitive mechanisms of memory
• The medial temporal lobe memory system
• Semantic cognition: the hub-and-spoke hypothesis of semantic memory
The brain in action:
• Cortical and subcortical computations involved in sensorimotor knowledge
• Links between action and perception: the three-action system
• Goal selection, planning, and action reappraisal: The cognitive side of motor processing
From actions to constructions:
• Human tool use: neural correlates and theoretical approaches
• Technical reasoning: definitions, cognitive models, and neurocognitive foundations
• Neurocognitive origins of the cumulative technological culture
Higher-order processing and the executive function:
• Executive function and cognitive control: The brain in complex behaviors
• Controlled vs automatic processing: the functional specificity of frontal lobes
• Neurocognitive mechanisms of goal-oriented behavior and decision making
Cognitive neuroscience of affective processing:
• Neural systems involved in emotion processing
• Interactions between emotion and cognitive processes
• The cognitive control of emotion
Testi adottati
-- Banich, M. T., & Compton, R. J. (2023). Cognitive Neuroscience. Cambridge University Press.
- Slide del corso.
- Materiali e articoli scientifici discussi in aula.
Bibliografia di riferimento
Da richiedere al docente.
Metodo di insegnamento
Lezioni frontali con modalità interattiva. Gli studenti parteciperanno attivamente alle lezioni e avranno la possibilità di discutere gli articoli scientifici introdotti nel corso. Le lezioni saranno tenute in lingua italiana.
Metodo di valutazione
Prova orale
L’esame orale, in lingua italiana, consta di una discussione concernente i contenuti del corso.
La durata della discussione può variare.
Gli elementi di valutazione che concorrono all’attribuzione del voto sono:
(1) la capacità dello studente di organizzare discorsivamente la conoscenza;
(2) la capacità di ragionamento critico e l’autonomia di giudizio, ovvero la capacità di senso critico e formulazione di giudizi;
(3) la qualità dell’esposizione e, in particolare, la competenza nell’impiego del lessico specialistico;
(4) l’efficacia e la linearità argomentativa.
Nella valutazione il docente farà riferimento alla seguente scala di valutazione:
- Insufficiente (< 18): Esposizione carente. Conoscenze frammentarie e superficiali.
- 18 - 20: Conoscenze dei contenuti sufficienti ma generali, con incertezze nell’applicazione dei concetti.
- 21 - 23: Conoscenze dei contenuti appropriate ma non approfondite, discreta capacità di applicazione dei concetti.
- 24 - 26: Conoscenze dei contenuti approfondite e adeguata capacità di applicazione dei concetti.
- 27 - 29: Conoscenze dei contenuti molto ampie, capacità di analisi critica, esposizione sicura.
- 30 - 30 cum laude: Pieno raggiungimento degli obiettivi formativi del corso, eccellenti conoscenze dei contenuti, capacità di applicare i concetti, capacità di giudizio critico e di costruzione di collegamenti interdisciplinari, completa padronanza di esposizione.
Non sono previste prove intermedie.
English version
Prerequisites
Advanced knowledge of Cognitive Psychology’s main theoretical models, with particular reference to (1) Attention, (2) Perception, (3) Memory, and (4) Reasoning. Basic knowledge of (1) Cognitive Neuroscience, (2) Neurophysiology, (3) Psychobiology, and (4) Neuroimaging Techniques. Students should know how to use (1) EBSCO, (2) Google Scholar, and (3) PubMed databases.
Learning outcomes
This course aims to provide advanced knowledge in the field of Cognitive Neuroscience, exploring its epistemological foundations through current research on the anatomical and functional architecture of the human mind. Specifically, the course covers topics related to the latest neuroscientific developments concerning neurocognitive functions and processes, which students may have already encountered in their previous classes (e.g., attention, perception, memory, action, reasoning). Additionally, the course introduces a series of hot topics that are currently emerging from the international neuroscientific debate. By the end of the course, students are expected to achieve several learning objectives: (I) Demonstrate their acquisition of knowledge regarding the main mechanisms underlying the cognitive and affective functions introduced in the course. (II) Be capable of integrating their knowledge to formulate hypotheses on cognitive/affective functioning by analyzing both behavioral and neuroimaging data. (III) Exhibit the ability to communicate their knowledge clearly and unambiguously to both specialist and non-specialist individuals. (IV) Demonstrate autonomous and in-depth analytical skills.
Course contents
Advances in the cognitive neuroscience of attention and visual perception:
• Neural mechanisms of attention and perceptual selection
• Multiple pathways for visual perception
• Neurocognitive bases of object recognition
Advances in the cognitive neuroscience of memory:
• Neurocognitive mechanisms of memory
• The medial temporal lobe memory system
• Semantic cognition: the hub-and-spoke hypothesis of semantic memory
The brain in action:
• Cortical and subcortical computations involved in sensorimotor knowledge
• Links between action and perception: the three-action system
• Goal selection, planning, and action reappraisal: The cognitive side of motor processing
From actions to constructions:
• Human tool use: neural correlates and theoretical approaches
• Technical reasoning: definitions, cognitive models, and neurocognitive foundations
• Neurocognitive origins of the cumulative technological culture
Higher-order processing and the executive function:
• Executive function and cognitive control: The brain in complex behaviors
• Controlled vs automatic processing: the functional specificity of frontal lobes
• Neurocognitive mechanisms of goal-oriented behavior and decision making
Cognitive neuroscience of affective processing:
• Neural systems involved in emotion processing
• Interactions between emotion and cognitive processes
• The cognitive control of emotion
Text Books
- Banich, M. T., & Compton, R. J. (2023). Cognitive Neuroscience. Cambridge University Press.
- Course slides.
- Materials and scientific articles discussed in the classes.
Bibliography
The lecturer will provide it.
Teaching methods
Frontal lessons with interactive modality. Students will actively participate in the lectures and discuss the scientific articles introduced in the course. Lessons will be held in Italian.
Assessment methods
Oral Examination
Oral Examination: The oral examination entails a discussion on the course content, conducted in Italian, with a flexible duration. The assessment criteria include:
1. The student's ability to effectively organize knowledge in a discursive manner.
2. The student's capacity for critical reasoning and independent judgment.
3. The quality of the student's exposition and their proficiency in using specialized vocabulary.
4. The effectiveness and logical coherence of the student's arguments.
The evaluation will be based on the following scale:
• Insufficient (< 18): Inadequate exposition, with fragmented and superficial content knowledge.
• 18 - 20: Adequate content knowledge, but uncertainties in applying concepts.
• 21 - 23: Appropriately demonstrated content knowledge, with sufficient ability to apply concepts.
• 24 - 26: Thorough content knowledge and proficiency in applying concepts.
• 27 - 29: Extensive content knowledge, with the ability to critically apply concepts.
• 30 – 30 cum laude: Exemplary achievement of the course objectives, reflecting excellent content knowledge, the capability to draw conclusions, and establish interdisciplinary connections. Mastery of exposition.
There will be no intermediate tests.
Ultimo aggiornamento: 3.9.2024 ore 12:01
XHTML 1.0 | CSS 3 | Conforme alle linee guida per l'accessibilità ai contenuti del Web - livello tripla A
© 2004/25 Università degli Studi Suor Orsola Benincasa - Napoli | Crediti